משמרת מעזיה -כהנים בעלי מסורה ודקדוק

משמרת האחרונה מכ"ד משמרות הכהנוה היא משמרת מעזיהו, כמו שמופיע בספר דברי הימים אודות ההגרלה שעשו דוד המלך וצדוק הכהן בשנת הארבעים של מלכות דוד;

וְלִבְנֵ֥י אַהֲרֹ֖ן מַחְלְקוֹתָ֑ם בְּנֵ֣י אַהֲרֹ֔ן נָדָב֙ וַאֲבִיה֔וּא אֶלְעָזָ֖ר וְאִיתָמָֽר: וַיָּ֨מָת נָדָ֤ב וַאֲבִיהוּא֙ לִפְנֵ֣י אֲבִיהֶ֔ם וּבָנִ֖ים לֹא הָי֣וּ לָהֶ֑ם וַֽיְכַהֲנ֔וּ אֶלְעָזָ֖ר וְאִיתָמָֽר׃ וַיֶּֽחָלְקֵ֣ם דָּוִ֔יד וְצָדוֹק֙ מִן־בְּנֵ֣י אֶלְעָזָ֔ר וַאֲחִימֶ֖לֶךְ מִן בְּנֵ֣י אִיתָמָ֑ר לִפְקֻדָּתָ֖ם בַּעֲבֹדָתָֽם׃ וַיִּמָּצְא֣וּ בְֽנֵי־אֶלְעָזָ֡ר רַבִּ֞ים לְרָאשֵׁ֧י הַגְּבָרִ֛ים מִן־בְּנֵ֥י אִיתָמָ֖ר וַֽיַּחְלְק֑וּם לִבְנֵ֨י אֶלְעָזָ֜ר רָאשִׁ֤ים לְבֵית־אָבוֹת֙ שִׁשָּׁ֣ה עָשָׂ֔ר וְלִבְנֵ֧י אִיתָמָ֛ר לְבֵ֥ית אֲבוֹתָ֖ם שְׁמוֹנָֽה׃ וַיַּחְלְק֥וּם בְּגוֹרָל֖וֹת אֵ֣לֶּה עִם־אֵ֑לֶּה כִּי־הָי֤וּ שָֽׂרֵי־קֹ֙דֶשׁ֙ וְשָׂרֵ֣י הָאֱלֹהִ֔ים מִבְּנֵ֥י אֶלְעָזָ֖ר וּבִבְנֵ֥י אִיתָמָֽר׃

וַֽיִּכְתְּבֵ֡ם שְֽׁמַֽעְיָה֩ בֶן־נְתַנְאֵ֨ל הַסּוֹפֵ֜ר מִן־הַלֵּוִ֗י לִפְנֵ֨י הַמֶּ֤לֶךְ וְהַשָּׂרִים֙ וְצָד֣וֹק הַכֹּהֵ֗ן וַאֲחִימֶ֙לֶךְ֙ בֶּן־אֶבְיָתָ֔ר וְרָאשֵׁי֙ הָֽאָב֔וֹת לַכֹּהֲנִ֖ים וְלַלְוִיִּ֑ם בֵּֽית־אָ֣ב אֶחָ֗ד אָחֻז֙ לְאֶלְעָזָ֔ר וְאָחֻ֥ז׀ אָחֻ֖ז לְאִיתָמָֽר׃

וַיֵּצֵ֞א הַגּוֹרָ֤ל.. לְמַעַזְיָהוּ אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים.

 

 

סוף תקופת מקדש שני

ככל משמרות הכהונה שהוכרחו לעזוב את ירושלים ולצאת אל הגליל אחר חורבן מקדש שני, משמרת מעזיה התיישבה תחילה בחמת שליד טבריה, ובעבור כמה שנים התיישבו גם בטבריה גופה[1]

-מעזיה חמת\אריח(בית ירח היא philoteria) וכפרניה(הכפרים והחצרות שבתחום אריח..'דמון' תיחשב לכפריה של אריח ).-ארץ הגליל ד' סו-ח

-אריח וכפרניה: מקשר כפרניה היינו חצרותיה לכהנים שטבלו בדמון(דמיה דימינו דרומית מערבית מטברי)בתוס' מקואות ו א-ב. וגם המעשה דבא כהן והציץ בתוס' אה טזיג .-ארץ הגליל ד' קנד ע' קסה

הובא בספר הכלול להרד"ק אודות "מחברת עלי בן יהודה הנזיר" אודות רמה הגבוהה של לשון תושבי טבריה[2] כמו כן, המפרש דונש בן תמים מעריץ את דייקנות הדיבור של אנשי טבריה[3] כמו כן, האבן עזרא מפליא בשבח אודת דייקנות לשונם של בני טבריה[4]

 

וכן מצאנו כי בעלי המסורה (המאוחרים) מכנים את טבריא בשם "מדינת מעזיה" על שם משמרת מעזיהו שישב בחמת הסמוכה. ואילו אחר טיהור טבריה מטומאת עצמות מתים על ידי רבי שמעון, התיישבו בני מעזיהו גם בטבריא עצמה (ירו' ב יח., ח ב. ש לג:).

יש סוברים כי בעל מסורה הידוע "אחייהו הכהן" היה מבני משמרת מעזיהו[5]

ואולי נרחיב הדיבור לומר שרבי יהודה הלוי כיוון כלפי הכהנים בני משמרת מעזיה כשאמר ״מבלי ספק שהיה שמור בלבבות הפתחא והקמץ והשבר והנטיה והשוא והטעמים בלב הכהנים מפני צרכם לעבודה ולהורות את בני ישראל ..(ספר הכוזרי ג לא).

-כנגד פ' כד בשבת: מי שהחשיך

 

 

 

Footnotes    (↵ returns to text)

  1. את טבריה קראו בשם פיוטי מיוחד לבעלי המסורת "מעזיה" על שם משמר..שישבו בחמת ואחרי כן גם בטבריה גופה..-ארץ הגליל סופ"ה, ע' פה,קכ
  2. "סימן רי"ש הדגושה והרך לבני מעזיה היא טבריה בלבד כי הם מדברים וקוראים במקראו בדבריהם במקום דגש דגש ובמקום רפה רפה..וסימן רי"ש הרך..אשר..נצב סמוך ל..אותיות זר"ט סצ"ת נ"ל, כמו 'מזרק'.. )מדרך' ..'יתרי'..'נר',..(ע"כ ציטוט מחברת עלי בן יהודה הנזיר במכלול דרד"ק )"

    "זה סימן הרי"ש הדגושה והרך לבני מעזיה..טבריה בלבד כי הם מדברים וקוראים במקרא ובדבריהם והוא בפי אנשים והנשים והטף לא יזוז ולא יתחלף קוראים בו במקרא ומדברים בו בדבריהם" -מכלול לרד"ק ד' פא:

  3. דונש בן תמים לספר יצירה ד' כא.; "אנשי א"י וטבריה הם שלמים בלשון העברי והם אשר ירשוהו.. ואמנם שאר האומה ידעוהו על דרך ספור לא בטבע כי הוצאת הרי"ש הדגושה והקמצין הוא בהם כפי הראוי וירשוה בטבע ואינה בזולת".

    אודות רב דונש בן תמים (אתר טוניסיה -מורשת)

  4. כן מנהג חכמי טבריה והם העיקר כי מהם היו אנשי המסורת ואנחנו מהם קבלנו כל הנקוד (וכן העיד כי חכמי טבריה ידעו קריאת הקמץ ..).-אע צחות ד' ז
  5. ארץ הגליל ע' קכ מציין למכלל דרד"ק הוצאת פיורדא צ"א

About the Author

igudhakohanim

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *