קידוש זרעו של אהרן

קידוש זרעו של אהרן נמנה כאחת ממצוות התורה, על בני ישראל לקדש זרע אהרן בכל מיני קידוש ולעזרם לשרת בקודש ולשמור על ייועדם בקודש לשרת את הקדוש ברוך הוא במקדש ומחוץ למקדש.

מה פירוש קידוש?

אמר הנביא קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַה' רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה -כלמור כלל בני ישראל הם קדושים.  אם כן, מה פתאום קדושה נוספת לבני אהרן, הרי כל העם כולם קדושים? קודם כל יש להסביר מהי קידוש, רבינו אשר מפרש ומשווה מילת קידוש לעניין כבוד וכן מסביר הרמב"ם, ולעניינו, מפורש ישיר בתורה המצווה לקדש זרע אהרן, וכן צווה למשה רבינו;

 וּמָשַׁחְתָּ אֹתָם וּמִלֵּאתָ אֶת יָדָם וְקִדַּשְׁתָּ אֹתָם וְכִהֲנוּ לִי

אבל עדיין לא הגענו לאחת המטרות החשובות ביותר לקידושם של זרע אהרן עד שנצטט פסוק זה;

 וְאֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו אֲקַדֵּשׁ לְכַהֵן לִי וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים. וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם

הוראנו לדעת אפס כי קידוש הכהנים למען השראת השם בעצמו בתוך בני ישראל, להיות לנו לאלהים ונדע ונרגיש זאת שהוא האל שהוציא אותנו ואבותינו משעבוד אומות העולם והעבירונו לשרת לו ולעבדו -וזה עצום. עם זאת, אין כל איש מישראל מורשה מפי עליון לקרב לקודש זולת הכהנים בני אהרן, אבל בעצם על ידי קידושם שבני ישראל מפעילים כלפי הכהנים, מובן שניתוסף להם קדושה יתירה גם כן, וכפי לשון הכתוב

וְקִדַּשְׁתּוֹ כִּי אֶת לֶחֶם אֱלֹהֶיךָ הוּא מַקְרִיב קָדֹשׁ יִהְיֶה לָּךְ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה’ מְקַדִּשְׁכֶם

בכל עת ובכל זמן

נכון שהפסוקים שהבאנו מדברים אודות שירות הכהנים במשכן, בכל אופן חז"ל פירשו משמעות מיוחדת למצווה של קידוש זרעו של אהרן וכן הובא בתלמוד בשם תנא דבי רבי ישמעאל;

תנא דבי רבי ישמעאל וקדשתו לכל דבר שבקדושה לפתוח ראשון ולברך ראשון וליטול מנה יפה ראשון

מסכת קידושין דף נט עמוד ב

כפי העולה מדבי רבי ישמעאל, יש להקדים איש הכהן לנאם לפני אחיו מבני ישראל באסיפה וכדומה (בתנאי שהם שווים בחכמה), וכן בברכת המזון מובילים לכהן את הכוס לברך את השם אחר האכילה.  ולא מסתפקים בקודש אלא אפילו בדבר חולין יש להעדיף להקידם הכהן לבחור מנה יפה לפני שאר הבוחרים.

לפי הנאמר, קידוש זה נחשב כמצוות עשה מן התורה בכל מקום ובכל זמן.  וככל מצוות עשה, אין להקל ביישומה.

בנוסף, לפי העולה ממקורות בחז"ל, אין לומר שלשת הדברים שפירטו דבי רבי ישמעאל ודי, אלא יש עוד, וכדוגמא, מובא בתלמוד ירושלמי שבמקרה ששלשה אנשים הולכים ברחוב יש להקפיד שהכהן ילך באמצע.  וכן יש להקפיד שהכהן יחתום ראשון בשטרות וכדומה.

עייונים ומקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *